מתוך מאמר שפורסם ב"קרן למחקר סרטן השד" –  breastcancerfund.org.

כשמגיעים למוצרי יופי, ההשפעות של החומרים שהם מכילים זה הרבה יותר משטחיים. תעשיית הקוסמטיקה משתמשת באלפי כימיקלים סינטטיים במוצריה, בכול דבר החל משפתון וקרם ועד שמפו וקרם גילוח.

רבים מהחומרים הללו משמשים גם בתהליכי ייצור תעשייתיים לניקוי ציוד תעשייתי, לייצוב חומרי הדברה וכגריז להילוכים. כולנו יכולים להסכים שהמרכיבים שמשמשים ביעילות לניקיון רצפת המוסך לא יכולים להיות הבחירה הטובה ביותר עבור ניקוי הפנים.

בארה"ב, פרצות גדולות בחוק הפדרלי מאפשרים לתעשיית הקוסמטיקה להכניס אלפי כימיקלים סינטטיים למוצרי טיפוח אישיים, גם אם הכימיקלים האלה מקושרים לסרטן, בעיות פוריות או לידה. באותו הזמן כימיקלים שלא נבדקו ממשיכים להיכנס לסביבת החיים שלנו ושכיחות סרטן השד עלתה באופן דרמטי. כמובן שגם במדינתנו הן קיימות.

להלן חלק מהכימיקלים הנפוצים הנמצאים בדרך כלל במוצרי קוסמטיקה ומה שהם עושים לנו.

פתלטים
פתלטים הם קבוצה של חומרים כימיים שפוגעים במערכת ההפרשה הפנימית בגוף שמייצרת ומפרישה הורמונים אל מחזור הדם. הם נמצאים במוצרי קוסמטיקה כמו לק ובתוך ריחות סינטטיים המשמשים כמרכיבי ניחוח לבשמים ולמוצרי קוסמטיקה אחרים. חשיפה לפתלטים נקשרה להתפתחות מינית מוקדמת אצל בנות, מהווה גורם סיכון לסרטן השד בשנים המאוחרות יותר בחיים. חלק מהפתלטים גם פועלים כאסטרוגנים מוחלשים במערכות תרבית התאים.

טריקלוזן
טריקלוזן נמצא בסבונים אנטי בקטריאליים, דאודורנטים ומשחות שיניים בכדי להגביל את צמיחת החיידקים והעובש. הכימיקל הזה שמסווג כחומר הדברה, יכול להשפיע על המערכת ההורמונלית בגוף ובמיוחד על ההורמונים של בלוטת התריס, המווסתות את חילוף החומרים ועלול לשבש התפתחות נורמלית של השד. שימוש יום יומי בטריקלוזן עשוי לתרום לעמידות החיידקים בפני טיפולים אנטי מיקרוביאלית כדוגמת אנטיביוטיקה.

דיאוקסין -1,4
דיאוקסין -1,4 אינו חומר שמופיע על התוויות במוצרים. הנו מזהם שמקורו בנפט שנוצר בתהליך ייצור שמפו, סבון רחצה, סבוני רחצה לילדים ושאר סבונים קוסמטיים. הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן (IARC) דרגה אותו כגורם אפשרי לסרטן והתוכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) העוסקת ברעלים זיהתה אותו כגורם מסרטן באופן סביר.

פרבנים
פרבנים הנם קבוצה של תרכובות בשימוש נרחב כחומר משמר נגד פטריות וחיידקים בקרמים, משחות ומוצרי קוסמטיקה אחרים, הכוללים דאודורנטים לבית השחי. הם נספגים דרך העור וזוהו בדגימות ביופסיה בגידולים בשד.

אתילן אוקסיד
אתילן אוקסיד משמש לעיקור מכשירים וכלי ניתוח. זה יכול גם להיות גם מזהם של מוצרי טיפוח אישיים כגון שמפו ותחליבי רחצה, משום שמשמש כמקשיח. מסווג כמסרטן אנושי ידוע והוא אחד מתוך 51 כימיקליים שהתוכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) זיהתה כמסרטנת של איבר הנקת החלב בבעלי חיים.

בוטאדיאן 1,3
בוטאדיאן 1,3 היא תרכובת אורגנית המשמשת כמנומר ביצור גומי סינתטי. משחות גילוח, קרם הגנה, ספרי מסנן קרינה ויסודותיהם, טיפולים אנטי פטרייתיים, אלה המכילים איזובוטאן עשויים להיות מזוהמים בחומר מסרטן בוטאדיאן 1,3. החשיפה מתבצעת בעיקר באמצעות שאיפה. כימיקל זה נמצא מגדיל את איבר הנקת החלב אצל מכרסמים.

פחמימנים ארומטיים פוליציקליים (PAHs)
פחמימנים ארומטיים פוליציקליים (PAHs) הנם קבוצה של חומרים כימיים הנוצרים באופן טבעי בפחם, נפט גולמי ובנזין. אחד הנפוצים ביותר הוא נפטלין. חלק ממוצרי הקוסמטיקה ושמפו עשויים להכיל זפת פחם, ולכן יכילו גם אותם. הם הוכחו כמגדילים את הסיכון לסרטן השד.

פיגמנטים
הפיגמנטים נגזרים מאדם או בעלי חיים, והם נמצאים בשימוש במרככי שיער, שמפו ועזרי טיפוח אחרים, במיוחד אלה המשווקים לנשים בכל צבעי העור. התוכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) זיהתה פרוגסטרון כמזהם ההורמונלי המשמעותי בפיגמנטים וכמסרטן באופן סביר.

עופרת
עופרת עלולה להיות מזהם בלמעלה מ- 650 מוצרי קוסמטיקה, כולל מסנני קרינה, צבעים לציפורניים, שפתונים ומשחת שיניים מלבינות. עופרת משפיעה על העצבים באופן מוכח, קשור לבעיות למידה, לדיבור ולבעיות התנהגות. הוא גם מקושר להפלות, מפחית פוריות בגברים ונשים, ועיכובים בגיל התבגרות אצל נערות.

קרם הגנה
מסנני קרינה רבים מכילים כימיקלים שגורמים לפעילות אסטרוגנית משמעותית ולעליה בשעורי התפשטות תאי סרטן השד בבדיקה במבחנות. מחקרים מראים שהכימיקלים האלה מצטברים בחיות ובני אדם.

לסיכום, ההיגיינה לא תמיד הולכת יד ביד עם הבריאות, במקרים רבים אף מנוגדת לה. הדעה הרווחת כיום היא שניקיון הגוף ואסתטיקה, יגרמו לאנשים להיות בריאים יותר. האנושות מסייעת ביצירת התודעה הכוללת ובתרבות "ה-בקלות ובנוחות, ניתן להשיג את הבריאות". על נושאים אלה ואחרים מסביר הספר "נוחות מול בריאות" .

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר