מבוסס על מידע מדר מיכאל גרגר תורגם מאנגלית לעברית.

אילו תופעות נגרמות מחוסר פעילות גופנית? מהו מדד האינטנסיביות לפעילות גופנית? מהו הקשר בין פעילות גופנית ותזונה? האם ניתן להשוות בין פעילות גופנית לתרופה?

תופעות הנגרמות מחוסר פעילות גופנית

חוסר פעילות גופנית כבר נקרא "הבעיה הגדולה ביותר של בריאות הציבור במאה ה-21". כמובן רק בגלל שמישהו קורה לזה כך זה לא אומר שזה נכון. למעשה חוסר פעילות גופנית מדורגת למטה במקום ה-5 במונחים של גורמי סיכון למוות, ונמצא במקום ה-6 במונחים של גורמי סיכון לנכות. התזונה בצורה משמעותית היא הרוצח הגדול ביותר של האדם ולאחריו העישון.

אבל עדיין יש ראיות שלא ניתן לערער על האפקטיביות של פעילות גופנית סדירה במניעת מחלות כרוניות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, יתר לחץ דם, השמנה, דיכאון ואוסטיאופורוזיס, כמו כן גם מוות בטרם עת, כך שהיא מוסיפה שנה או שנתיים נוספות לתוחלת חיים, מסייעת להוסיף שנים לחיים, זה באמת עלול להיות הישרדות בחיים בריאים.


מדד אינטנסיביות בפעילות גופנית

כמה פעילות גופנית אדם צריך לעשות? באופן כללי התשובה היא כמה שיותר טוב יותר. כיום רוב ארגוני הבריאות והכושר תומכים במינימום של אלף קלוריות שנשרפו מפעילות גופנית שבועית, שווה ערך להליכה של שעה ביום במשך חמישה ימים בשבוע, אבל שבעה ימים בשבוע עשויים להיות טובים עוד יותר מבחינת הארכת תוחלת החיים.

פעילות גופנית באינטנסיביות מתונה יכולה למעשה להיות מוגדרת בדיבור אבל לא במבחן שירה, כלומר במצב שאדם נמצא בפעילות גופנית והוא יכול להמשיך לנהל שיחה, אך היה מרגיש חוסר נשימה אם היה מנסה לשיר.

קריסטל אנדרה מרכבת דולפין כחולה

פעילות גופנית מאריכה את תוחלת החיים

פעילות גופנית ותזונה

פעילות גופנית חשובה מאוד, לא הליכה של שעה ביום נחשבת להתנהגות בסיכון גבוה, לצד עישון שתיית יתר והשמנת יתר, כך שלכל אחד מאלה יש השפעה על תוחלת החיים בשלוש עד חמש שנים במונחים של סיכון למוות בטרם עת, אם כי מעניין לדעת כי אלה שאכלו ירקות ירוקים על בסיס יומיומי לא נראה היה שיש להם את אותה קפיצה בסיכון.

אבל גם אם אוכלים ברוקולי, תפוחי אדמה ועושים חיים, כל עוד עושים הליכות יש שפע של יתרונות בריאותיים הנלווים לפעילות גופנית, עד כדי כך שרופאים מעודדים לשים יעדים, כדי לאותת למטופל שפעילות גופנית היא תרופה, למעשה תרופה חזקה.


פעילות גופנית כתרופה

חוקרים מאוניברסיטאות בלונדון, הרווארד וסטנפורד השוו את התרגיל להתערבות תרופות ומצאו כי פעילות גופנית לעיתים קרובות פועלת בדיוק כמו תרופות לטיפול במחלות לב ושבץ ומניעת סוכרת.

כמובן שאין הרבה כסף למימון לימודי תרגול, לכן אפשרות אחת תהיה לחייב חברות תרופות להשוות כל תרופה חדשה לפעילות גופנית. במקרים בהם אפשרויות התרופה מספקות רק תועלת מועטה בלבד, המטופלים צריכים להבין את ההשפעה היחסית שיש לפעילות גופנית על מצבם.

ניתן גם דרך תזונה ליצור תערובת, כך שה- FDA יכול לספר לחברות התרופות שהתרופה החדשה שלהם מביסה את תרופת הסרק, אך האם היא עובדת בדומה לכרוב?

אור ואהבה

amen peta

נ.נאור

מצא אותנו בפייסבוק, לחץ על האייקון

דרג בבקשה את המאמר