האם הקרחה בגיל צעיר קשורה בגנים? כיצד משפיעים הקונדישנר על השיער? מה מכילים תכשירי השיער?

חפיפת השיער הינה פעולה שכיחה שמתבצעת לעיתים בתדירות גבוהה על ידי מרבית האנשים. פעולה זו נחשבת כחלק משמירה על היגיינה אישית, וכוללת שטיפת השיער וסיבונו באמצעות שמפו, סבון או חומרים מרככים אחרים. פעולה זו מוגדרת כצורך לשמירה על שיער נקי על ידי חפיפה שגרתית, שעשויה גם לשמור על בריאות השיער. לאחר חפיפת השיער לעתים משתמשים במרכך שיער כדי לשפר את המרקם של השיער ואת רכותו.

מוצרי היגיינה אלו מכילים חומרי צבע וריח סינתטיים, שנותנים צבע, ריח ובישום לשמפו, לסבון ולמרככים. חומרים אלה ברובם הם תוצרי לוואי של זיקוק נפט ובשימוש לאורך זמן הם עלולים לגרום להופעת אלרגיות עוריות, בעיות שונות בדרכי הנשימה, כאבי ראש ועוד. כמו כן כדי לשמר את המוצר לאורך זמן עושים שימוש במשמרים. רוב המשמרים עשויים על בסיס פרבן שגורם לרגישות בעור, הופעות אלרגיות ועלול אף לגרום להופעת מחלות עור כרוניות.

הפרבנים כחומרים משמרים, נמצאים כמעט בכל מוצר קוסמטי, כולל רוב המוצרים הטבעיים. לחומרים אלו קיימת יכולת טובה להרוג חיידקים, לכן נעשה שימוש בהם על מוצרים המכילים שמנים ומים, מניעת גידול חיידקים, הרס וריקבון המוצר. חומרים אלו ממשפחת הפרבנים, נספגים במהירות דרך העור לגוף. לגוף קיימת יכולת לפרקם ולהפרישם דרך דרכי השתן החוצה.

בשנים האחרונות עולה מאוד השכיחות לסרטן בנשים בעולם המערבי. ממחקרים רבים שנעשו, אחת הסיבות המרכזיות לעליית השכיחות, יכולה להיות אורח החיים המערבי, שיוצרת אי יציבות של ה-D.N.A באזורים אלה בגוף. ממצאים אלו מחזקים את העדות לקשר בין השימוש המקומי והיומיומי בתכשירים המכילים פרבנים, להתפתחות הסרטן.

שירות חפיפת השיער במערב החל כאשר השיח' דין מחמוד פתח סלון הודי לחפיפת שיער ב-1759. הסלון היה בסגנון חמאם טורקי והלקוחות קיבלו טיפול של חפיפה טורקית ועיסוי. שירותיו של השיח' הוערכו והוא מונה להיות החופף של ג'ורג' הרביעי ושל ויליאם הרביעי.

בתהליך חפיפת הראש, השערות הופכות רכות ונעימות למגע. ניתן לומר שקצב ההתקרחות של האנושות אצל גברים יותר ונשים פחות הולך ונהיה גדול יותר, בגלל נושא החפיפות בכל אותם מרככים שמורידים את השומן מהשערות.

אותה שכבת שומן הקיימת בשיער, שאנשים מנסים להיפטר ממנה לרוב, ע"י תלתול ויישור השערות ועוד טיפולים, גורמים להרס של יכולת השיער להיות בריא. מכיוון שהשומן שנמצא בשיער נועד לשמור ולהגן על השיער, אך מורידים אותו כל הזמן. במקרים שנמצאים במקומות מאובקים והשיער סופח אבק ניתן לחפוף אותו, אך לא כול יום ולא עם אותם חומרים שנמצאים במרככים, שמיועדים לחסל את השומן שבו. מדוע השיער הופך לרך ונעים? מכיוון ומסלקים את השומן ממנו, לכן הוא הופך לנעים ורך. זה נעים לאדם האסתטיקה מאוד חשובה לו, אך כתוצאה מכך, הולכים ומתקרחים ומחפשים דרכים כיצד לטפל בהתקרחות. מומלץ לא להרבות בחפיפת הראש, כך קצב ההתקרחות לא יהיה מזורז. כיום כתוצרה מכך קצב ההתקרחות הולך ונהיה מואץ ואצל צעירים במיוחד.

בתקופות קודמות השיער נשמר לתקופות ארוכות מאוד. מבוגרים רבים היו בעלי רעמות שיער יפות, אך אם כבר הייתה התקרחות, היא הייתה כתוצאה מתהליך של הזדקנות. ניתן לראות נערים צעירים שלא צריכים להימצא קרחים ולפתע הם מתקרחים. אנשים טוענים שזה גנים, הדבר אינו נכון, מכיוון שהגנים לא יצרו מצב שמקרחים את האדם בגיל צעיר. הם יכולים ליצור מצב שהחל מגיל בוגר מסוים, בצורה איטית מתחילים לאבד את השיער כחלק מהסממנים של שקיעת הגוף הפיזי בכללו, או בגלל הזדקנות לקראת סיום תהליך החיים.

אז מדוע כל הצעירים מתקרחים? בגלל אותה הסיבה, הם מחסלים את שערותיהם במו ידיהם. כלומר, ההמלצה היא הבנת עצם חפיפות השיער. כיצד להימנע ההתקרחות ותופעות אחרות? את התשובות לכך ניתן למצוא בספר "נוחות מול בריאות".

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר