מהם השפעות הנעליים על בריאותנו? האם נעלים עם סוליה רכה טובה יותר?  האם סוליה שבולמת זעזועים טובה יותר?

נעלים הינן פריט לבוש שמטרתו לכסות את כף הרגל, להקל על ההליכה ולמנוע פציעות ממכשולים כגון קוצים, אבני חצץ וזכוכיות. הנעל בנויה מסוליה בחלק התחתון של הנעל שמעניקה את המשען המוגבה לעקב יותר מאזור האצבעות, גוף הנעל מהדק את הנעל לכף הרגל. חומר גלם עיקרי לייצור גוף הנעל הוא עור, פלסטיק ובד. הסוליה עשויה גומי או פלסטיק ועור שקשה להשגה. כדי להקל על ההליכה ולעתים גם מסיבות רפואיות נעזרים במדרסים בנעילת הנעליים, על מנת למנוע שפשוף בין הרגל לנעל, לעיתים על מנת לחמם את כף הרגל נהוג גם לגרוב גרביים. בתקופה הפרה-היסטורית אנשים הלכו יחפים, במעבר לנעליים, הנעליים היו עשויות מפיסות עור שנקשרו בחבלים לרגליים, אך עם הזמן הנעליים השתכללו.

אחת הבעיות הגדולות שקיימות באנושות היא שאנשים נחלשים בצורה איטית בגופם, משהו יוצר החלשה כוללת של השלד ולאו דווקא על השרירים. בהיסטוריה של הנעליים ובעבר אנשים היו הולכים יחפים, את הסוליה הגוף בנה והכל היה בסדר, עד הרגע שהבינו שהם צריכים לטשטש את עקבותיהם. בעקבות כך החלו לשים עשבים על הרגליים, זוהי התחלת הנעליים. מפה החל כל המערך עד שהגיע היום לנעלי "אייר".

הבסיס הראשוני של הנעליים היה טבעי והייתה לו סיבתיות, אך הוא מאוד דק וכאשר לא היה צורך לטשטש את העקבות מכל מיני סיבות, היו עדיין הולכים יחפים. אותם עשבים שבאו לטשטש את העקבות לא באו במקום הסוליה הטבעית שהייתה קיימת ברגל, אלא היה זה לצורך מסוים, את בסיס הנעלים ניתן לדמות לרצים באולימפיאדות במרוצים קצרים וארוכים, שהיו נועלים נעליים אך ורק לצורך הריצה וכל יתר חייהם היו הולכים יחפים. זאת למעשה הצורה שהשתמשו בנעליים בתקופה ההיא, כשהיו צריכים לטשטש את עקבותיהם.

לאורך הזמן האנושות החלה להבין שניתן לקבל נוחות גם בדריכה על סלעים חמים ודברים מסוג זה. ככול שהנעל החלה להתפתח, גוף האדם נחלש. השלד שהיכולת שלו לספוג את המהלומות הייתה בבסיס חזקה מאוד, מכיוון ואנשים היו יחפים ולא היה דבר שיצר מערך בולם לזה. כשהחלו בצורה איטית להשתמש בכל מיני סוליות, הסוליות המלאכותיות גרמו לגוף להפוך חלש ופחות עמיד לאותם דברים שהשלד היה פעם עמיד להם.

כיום ככול שהנעליים מודרניות יותר, הן רכות יותר ועושות את העבודה עבור האדם ובקרוב גם ילכו עבורו, אך עד שדבר זה יגיע הן יוצרות בלמי זעזועים. מדוע אנשים צריכים בלמי זעזועים? באופן כללי בני האדם לא זקוקים לזה, אך היום הם צריכים את זה. בעבר לא היו זקוקים, אנשים יכלו לרוץ יחפים, גם כיום ישנם שבטים פרימיטיביים שיודעים ומסוגלים לרוץ יחפים.

מדוע אנשים לא מסוגלים לעשות את זה? בגלל הנעליים שהחליפו את יכולת העמידות והעוצמה של השלד. השלד מפסיק לשרת מאחר ומחליפים את מה שהוא צריך לעשות, מונעים ממנו כל מיני דברים שבגללם הוא צריך להיות חזק, לכן הוא מתחיל להיחלש. בדומה לשרירים שלא מפעילים אותם הם מתנוונים ומצטמקים, גם השלד נחלש.

המפרקים שהיו צריכים לעמוד בריצות שהסוליות האישיות ברגלים קיבלו את המכות וידעו לעמוד בזה, הפכו חלשות ופגיעות יותר מכיוון ומשהו החליף אותם. כשהתחילו לנעול את הנעליים, בשלבים הראשונים השתמשו בעורות של חיות. דבר זה לא היה רע מאחר ולא הייתה קרינה מזה, גם הסוליות היו עשויות מעור של חיות וקשיחות. למרות שכבר אז הסוליות האלה התחילו לפגוע בצורה איטית, מאחר וחלק קטן מהזעזוע כבר לא הלך ישירות לשלד אלא נספג על ידי הסוליה, עדיין היה זה דבר שניתן לסבול אותו, אך בצורה איטית גילו את הנוחיות.

סיכום

למרבית האנשים מילדים קטנים ועד מבוגרים ישנם נעליים עם סוליות רכות שבולמות זעזועים, כול שהנוחיות דורשת התקדמות גדולה יותר מבחינת הנוחות, אנשים מחפשים זאת בחפצים שברשותם, לכן בצורה איטית החלו לבנות את נעלי הספורט, נעלי ההליכה, נעלי הריצה ואת נעלי הקפיצה. בסופו של דבר כל אותם נעלים גורעות מהאדם.

התנאים הסביבתיים משפיעים ומקרינים על כולנו ועלולה ליצור תקלות והפרעות בריאותיות. מהם אותם המרכיבים הסביבתיים וכיצד ניתן להקטין את השפעתם? את התשובות לכך ניתן למצוא בספר "החיים במרחב עוין", שיצא בקרוב.

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר