כיצד התאמת מזון אישית יכולה לסייע במניעת מחלות? מהם יחסי הגומלין בין התזונה לרפואה?

האם האנושות מסיימת את חייה בשיבה טובה? ייתכן שאין דבר כזה היום למות מזקנה. ממחקר שבוצע ביותר מארבעים ושתיים אלף נתיחות רצופות, התגלה שאלה שחיו מעל גיל מאה, נכנעו למחלות ב- 100 אחוזים מהמקרים שנבדקו. למרות שאותם אלה נתפסו על ידי הרופאים כבריאים זמן קצר לפני פטירתם, אף לא אחד מת מוות בשיבה טובה.

מהו הגורם המרכזי למוות בטרם עת? עד לאחרונה גיל מתקדם היה נחשב כמחלה בפני עצמה, אך אנשים לא מתים כפועל יוצא של התבגרות. הם מתים ממחלות, הגורם הנפוץ ביותר הוא התקף לב. מרבית מקרי המוות ניתנים למניעה, הם קשורים לאוכל שאנו אוכלים. התאמת המזון הנו הגורם מספר אחד למוות בטרם עת, הוא גם הגורם מספר אחד לנכות, לכן אין ספק שהתאמת המזון כמספר אחד חייבת להילמד. למרבה הצער, זה לא כך.

מהו יחס הרפואה לתזונה? על פי הסקר הלאומי האחרון שנערך בארה"ב, רק רבע מבתי הספר לרפואה מציעים קורס בתזונה, בעוד שהציבור מתייחס לרופאים ב"אמון מלא", כמקורות מידע בתזונה. שישה מתוך שבעה רופאים שסיימו לימודיהם, בסקר שנערך אמרו רופאים שלדעתם הם הוכשרו כראוי לייעץ לחולים גם בנושאי תזונה. מחקר אחד מצא שאנשים מהרחוב, יודעים לעיתים הרבה יותר על בסיסי התזונה מרופאיהם. רופאים צריכים להיות בעלי ידע רחב בנושאי תזונה יותר מהחולים, אבל מהתוצאות האלה נראה כי זה לא בהכרח נכון. במחקר של 1000 ביקורי חולים נמצא שאורך הזמן הממוצע לטיפול ראשוני רופאים משקיעים בדיבור על תזונה כעשר שניות.

מהו החזון לרפואת האדם ע"פ אדיסון? בשנת 1903 תומאס אדיסון ניבא שרופא העתיד לא ירשום תרופות, אבל ינחה את החולים במסגרת תזונתית לסיבות והדרכים למניעת מחלות, התאמה אישית לכול חולה. מובן שעד היום תחזיתו של אדיסון לא התגשמה.

מדוע אנו משקיעים כל כך הרבה בכדורים ובתרופות? אנשים רבים מניחים כי צורת המוות מתוכנתת בגנים שלהם. לחץ דם גבוהה בגילאי 55, התקף לב בגיל 60, ייתכן וסרטן בגיל 70 ועוד. אבל עבור אותם הגורמים המרכזיים המובילים למוות, המדע מראה שהגנים שלנו לעיתים מהווים רק 10-20 אחוז סיכון במקסימום.

כיצד משפיעה התזונה על שכיחות המחלות? שיעורי המוות ממחלות לב וסוגי הסרטן השונים, גדולים עד פי מאה בקרב אוכלוסיות שונות ברחבי העולם. אנשים שעוברים מאוכלוסייה עם סיכון נמוך לגבוה, שיעורי המחלות משתנים תמיד בהתאם לסביבה החדשה. מה השתנה? התזונה. מהי התזונה? התאמת המזון.

לסיכום, בהמשך לחזונו של אדיסון נדרשת התאמת מזון אישית לכול אדם לצורך שמירה על הבריאות, הורדה במשקל, לשם כך הספר "האוכל שאנו אוכלים".

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר