מה הקשר בין תוחלת החיים ובריאות? מה השפעת תוחלת חיים על בריאות הילדים? מה הקשר בין רפואה מונעת למניעה מוקדמת? כיצד ניתן לשמור על חיים בריאים?

מה הקשר בין תוחלת החיים ובריאות? מחקרים שבוצעו בארץ ובעולם בכתב העת גרונטולוגיה, עולה שישראלים מבחינה טכנית כיום חיים יותר מלפני שנות דור. האם השנים העודפות בהכרח בריאות? לא, גרוע מכך, למעשה אנשים חיים כיום פחות שנים בריאות מהעבר. בעבר, אדם במהלך חייו היה יכול לחיות כ- 10 שנים ממחלה כרונית, כיום אדם במהלך חייו יכול לחיות כ-13 שנה עם סרטן, מחלת לב, שבץ לב, סוכרת, צעד אחד קדימה ושלושה צעדים אחורה. במחקר צוין בנוסף שאנשים חיים שנתיים פחות בתפקוד בריא ופונקציונלי, אינם מסוגלים לבצע פעילויות בסיסיות כמו הליכה של 500 מטר, עמידה או ישיבה ממושכת מבלי לשכב, או עמידה ללא ציוד תמיכה. תוחלת החיים עלתה אך אנשים חולים יותר.

מה ההשפעה של המחלות על תוחלת חיי הילדים? כאשר שיעורי המחלות עולים, הילדים עלולים למות מוקדם יותר. מחקר שפורסם בכתב העת ניו אינגלנד תחת הכותרת "פוטנציאל ירידה בתוחלת החיים בארצות הברית במאה ה-21" הגיעה למסקנה שעליה מתמדת בתוחלת החיים שנצפתה בעידן המודרני יכולה בקרוב להגיע לסופה, הנוער כיום עלול בערכים ממוצעים לחיות חיים פחות בריאים ואולי אף אורך חיים קצרים יותר מאשר הוריהם.

ספר האוכל שאנו אוכלים

מה מבטא המושג רפואה מונעת (preventive medicine)? מושג זה ברפואה מתייחס לשלושה רמות של מניעה:

רמה 1 – מניעה ראשונית (Primary prevention), מטרתה לנסות למנוע מאנשים שנמצאים בסיכון למחלות לב, לקבל את התקפת הלב הראשונה שלהם. הדוגמה הבולטת לטיפול ברמה זו, מרשם רופא לתרופה מונעת, כ-סטטין שהם קבוצה של תרופות שמורידות את רמות הכולסטרול.

רמה 2 – מניעה שנונית (Secondary prevention), נמצאת בשימוש כאשר המחלה כבר קיימת אצל האדם, בניסיון למנוע מהמצב להחמיר, לדוגמה למנוע מהתקף לב נוסף. הרופא יכול להוסיף מרשם לאספירין או תרופה אחרת.

רמה 3 – מניעה שלישונית (Tertiary prevention), התמקדות היא בעזרה לאנשים בניהול בעיות הבריאות לטווח הארוך. הרופא עלול לרשום את החולה לתכנית שיקום לב שמטרתה למנוע הדרדרות פיזית וכאב.

בשנת 2000 הוצעה רמה רביעית:
רמה 4 – מניעה הרביעון (Quaternary prevention), הפחתת הסיבוכים מכל התרופות והניתוחים מהשלוש רמות הראשונות.

הרמה החמישית הוצגה לראשונה על ידי ארגון הבריאות העולמי בשנת 1978, עשור לאחר מכן אומץ לבסוף על ידי איגוד הלב האמריקאי:
רמה 5 – מניעה מוקדמת (Primordial prevention), נולדה כאסטרטגיה למנוע מהאנושות לחוות מחלות כרוניות כתוצאה מגורמי הסיכון. לא רק מניעת מחלות כרוניות אלא מניעת גורמי הסיכון המובילים למחלות כרוניות. כדוגמה, במקום לנסות למנוע מאדם עם כולסטרול גבוהה לקבל התקף לב, לסייע לו למנוע מלכתחילה כולסטרול גבוהה שמוביל להתקף לב.

כיצד ניתן לשמור על חיים בריאים על פי רמה 5? לאור התפיסה החמישית, יצא איגוד הלב האמריקאי בהכרזה על 7 גורמים שעשויים להוביל לחיים בריאים. לא לעישון, לא למשקל עודף, לבצע פעילות שמתבטאת בהליכה של כ- 20 דקות ביום, אכילה נכונה, שמירה על ערך כולסטרול נמוך מהמוצע, שמירה לחץ דם תקין, שמירה רמות סוכר תקינות בדם. המטרה של איגוד הלב האמריקאי היא לנסות להפחית את מקרי המוות ממחלות לב ב-20 אחוזים עד שנת 2020.

לסיכום, אם יותר מ- 90 אחוזים של התקפי לב ניתן למנוע דרך שינויים באורח החיים ותזונה מותאמת, היעד יכול היה להיות אופטימי וראלי הרבה יותר ולא פאסימי. התאמת מזון אישית לכול אדם לצורך שמירה על הבריאות, להורדה במשקל היא חשובה, המלצות ניתן למצוא בספר "האוכל שאנו אוכלים".

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר