מה הקשר בין דיאטות פחמימות לפעילות גופנית? מהן ההשפעות הבריאותיות? (צילום:איבנטמרקט)

מהי התאוריה העומדת מאחורי דיאטות פחמימות? חלק ניכר מדיאטות דלות בפחמימות בניהן הפליאו מסבירות את הקשר לאינסולין. חסידי דיאטות אלו טוענים שפחמימות מגדילות את רמת האינסולין בגוף, שורש כל הרע בעולם בהתייחסות לדיאטה ובריאות.

האם בשר יכול להעלות את רמות האינסולין? האם בגלל שפחמימות מגדילות את רמות האינסולין, אנשים צריכים לצרוך בעיקר בשר שמכיל שומן וחלבון ללא פחמימות? האם אין עליית אינסולין באכילת בשר? קרוב לחמישים שנה ידוע שבאכילת בשר, ללא פחמימות, ללא סוכר, ללא עמילן האינסולין עולה. פחמימות מעלות את רמות האינסולין וכך גם חלבון (National Center for Biotechnology Information).

מדד אינסולין של מזונות שפורסם לפני תשע עשרה שנה (The American Journal of Clinical Nutrition), דירג 38 סוגי מזונות כדי למצוא מי מהם גורם לרמות אינסולין גבוהות יותר. החוקרים השוו את הסוכרים בתפוח גדול, פחמימות בכוס שיבולת שועל, כוס וחצי של פסטה מקמח לבן, המבורגר בלחמנייה לא גדולה ללא פחמימות, מחצית פילה סלומון. התוצאה שהתגלתה שהבשר הפיק את רמות האינסולין הגבוהות יותר.

ספר האוכל שאנו אוכלים

החוקרים התייחסו רק לנתוני הבשר והדגים, אך הנתונים שנאספו הראו כי אין הבדל משמעותי ברמות האינסולין מבשר בקר או מבשר עוף, הרמות של כולם היו גבוהות. מנתונים אלה חלבון ושומן ממזונות עשירים בשומן עשויים להעלות את האינסולין לרמות גבוהות, חלבון בשר גורם לשחרור אינסולין בדומה לסוכר טבעי. האם זה מסתדר עם דיאטות אלה?

ידוע שרמות גבוהות של אינסולין בדם אינו דבר טוב, עלול להגביר את הסיכון לסרטן. השאלה הגדולה שנשאלת, האם על פי הנתונים הקיימים כיום, האם לא כדאי לעדכן את תאוריית דיאטות דלות פחמימות או הפליאו, אם ידוע שבמזון מהצומח יש רמות נמוכות משמעותיות של אינסולין.

האם ניתן להוריד את רמות האינסולין שלא דרך דיאטת פחמימות? חוקרים מאוניברסיטת ממפיס (MIT) יישמו תזונה טבעונית בגברים ונשים, מבוגרים וצעירים, רזים ושמנים, נמצא שרמות האינסולין שבגופם ירדו בצורה משמעותית תוך שלושה שבועות בלבד. בהוספת חלבונים חזרה לתזונתם, ייצור האינסולין עלה ב- 60% תוך ארבעה ימים.

חוקרי MIT הכפילו את צריכת הפחמימות של המשתתפים ורמות האינסולין שלהם ירדה. הסיבה לכך, החוקרים לא האכילו את המשתתפים בדברי מתיקה אלא במזונות צמחיים, הרבה דגנים מלאים, קטניות פירות וירקות.

מה יכולות להיות ההשפעות של דיאטות פחמימות? השאלות שנשאלו מה קורה אם מכניסים אדם לדיאטה דלת פחמימות נמוכה מאוד כמו דיאטת אטקינס? דיאטת ווטסמן? שכוונתם הייתה להורדה ברמות האינסולין, להקטין סיכון להתקפי לב, אי ספיקת לב ולחץ דם גבוה. בהסתמכות על תוצאות המחקרים, נמצא שאין ירידה משמעותית ברמות האינסולין בדיאטות דלות פחמימות, לעומת זאת יש עלייה משמעותית ברמות הכולסטרול הרע, שהנו גורם סיכון מספר אחד עבור מחלות לב.

כיצד משפיעה פעילות גופנית על דיאטת פליאו? תוצאות מחקר חדש שפורסם ב- International Journal of Exercise Science מציג נתונים מדאיגים. חוקרים הכניסו אנשים צעירים ובריאים לדיאטת פליאו המבוססת תכנית אימונים, אימון מחזורי בעוצמה גבוהה. התוצאות הראו שאיבוד משקל משמעותי דרך פעילות גופנית מורידה זמנית את רמות הכולסטרול ללא קשר למזון שנאכל. הטענה היא שאיבוד משקל ניתן להשיג גם על ידי הצרת הקיבה, שחפת, כימותרפיה וקוקאין וכדומה ולהוריד את רמות הכולסטרול. באותו מחקר לאחר עשרה שבועות של אימונים מאסיביים המשתתפים אבדו ממשקלם, אך רמות הכולסטרול הרע המשיכו לעלות. המשתתפים שהתחילו עם רמות טובות של כולסטרול רע, עלו ב- 20% ברמתם ורמות הכולסטרול הטוב ירדו. הציפיה הייתה הגברת רמות הכולסטרול הטוב ולא הורדתו.

תוצאות המחקר בדיאטת פליאו הראו על השפעה מזיקה משמעותית על השומנים בדם, משמעותית מספיק כדי לנטרל את השיפורים הנראים לרוב בכושר משופר בהרכיבי הגוף.

לסיכום, המלצתם היא הכנסת אנשים לתזונה מהצומח בתוכנית אימון מתונה, המבוססת על הליכה תוך שלושה שבועות הכולסטרול הרע שלהם יכול להצטמצם ב- 20% ורמות האינסולין ב-30% במקום דיאטות פחמימות שמקטינות את הפחמימות ב- 75-80%, אך נראה שמבטלות גם את הערכים החיובים של הפעילות גופנית.

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר