האם משקאות עלולים לפגוע בבריאות? קפאין או נטול קפאין?  מהו הקשר בין קפאין לבריאות? (צילום:איבנטמרקט)

ישנן הנחיות תזונה למזון נרחבות, אבל מה עם המשקאות? פאנל מיוחד למשקאות התכנס כדי לספק הכוונה בריאותית ויתרונות תזונתיים, סיכונים בקטגוריות משקה שונות. מטרה נוספת של הפאנל היא לשנות דפוסי צריכת המשקאות בארה"ב בכללותו כדרך לשיפור הבריאות.

האם המשקאות משפיעים על הבריאות? במהלך העשורים האחרונים, עודפי המשקל וההשמנה גדלו בכל קבוצות האוכלוסייה בארה"ב (גם בישראל) . זאת במקביל לגידול בצריכה יומית מוגברת של כ- 150-300 קלוריות שהתרחשה, כ- 50% מהקלוריות גדלו מאגף צריכת משקאות ממותקים עתירי קלוריות.

מהם המשקאות המשפיעים ביותר? הפאנל דירג את המשקאות מאחד לשש, מהנמוך לגבוה בהתבסס על הערך הקלורי והתזונתי, יתרונות בריאותיים וסיכונים. מים לשתייה דורג מספר אחד. מיצים מוגזים דורגו במקום אחרון במספר שש. חלב מלא נמצא בקבוצה עם הבירה ומשקאות אלכוהול עם המלצה להקטנת הצריכה ביום, בין השאר מתוך דאגה לקשר בין חלב לסרטן הערמונית, כמו גם סרטן השחלות האגרסיבי. שני ברשימה אחרי המים היה התה והקפה רצוי ללא קצף או ממתיקים.

ספר האוכל שאנו אוכלים

במה משפיע קפה פילטר? שתיה רבה של קפה ללא פילטר גם ללא קצף עשויה להעלות את רמות הכולסטרול, אך בשימוש בפילטר התרכובות השומניות בקפה המבושל שמעלות את הכולסטרול, נלכדות במסנן נייר קפה, לכן הקפה נראה היה טוב יותר.

קפה נטול קפאין או קפה עם קפאין? לפני כאחד עשרה שנה פורסם ניסוי על השפעות הקפה על תפקוד השכבה הפנימית של כלי הדם (אנדותל), היא הפונקציה של העורקים שמקושרים לטרשת העורקים המובילה לחסימת כלי הדם ולמחלות עורקי הלב. נמצא כי בתוך 30 דקות של שתיית כוס קפה חלה ירידה משמעותית ביכולת העורקים להתרחב, בקפה נטול קופאין לא נראתה השפעה משמעותית.

מסקנותיהם היו שקיימת השפעה שלילית של כוס קפה המכיל קופאין על תפקוד העורקים, כאשר בכוס קפה נטול קופאין השפעה זו לא נמצאת. בשתי כוסות קפה נטול קופאין נראתה דווקא השפעה מועילה.

מהו הקשר בין קפאין לנוגדי חמצון? האם קיים מאבק בין קפאין וחומרים נוגדי חמצון, משהו בקפה המכיל קפאין נראה שפוגע בתפקוד העורקים, בעוד קפה נטול קפאין יכול לעזור. תופעה זו דומה ביין אדום, כאשר יין אדום ללא אלכוהול משפר משמעותית את תפקוד העורק על ידי רכיבי הענבים, אבל נוכחות של אלכוהול ביין מנטרלת ומוחקת את היתרון.

שתיה מרובה של נוגדי חמצון בקפה, בדומה להכנת קפה מבושל, שתיית הקפה עשויה להיות יתרון לבריאות כלי הדם. לטענתם יכול להיות שלא הקופאין בקפה המכיל קפאין הוא המרכיב המזיק.

חוקרים מצאו שקופאין לבד משניים וחצי כוסות קפה שיפר משמעותית את תפקוד העורקים באנשים בריאים או עם מחלת לב. קפה מכיל מעל אלף תרכובות שונות מלבד קפאין, לכן חייב להיות משהו אחר בפולי הקפה שגורם לבעיה. קפאין עלול גם להגביר את התיקון של הציפוי השברירי של העורקים.

להשגת התועלות הפוטנציאליות של קפאין ללא תרכובות מסוכנות הקיימות בקפה המכיל קפאין, הומלץ על שתיית תה שמשפרת את תפקוד העורק וקשורה גם לסיכון נמוך של מחלות לב וכלי דם כולל שבץ, השפעות מועילות בצורה ניכרת נמצאו בתה ירוק ותה שחור.

מה השפעת התה על הבריאות? עלי התה ערערו את היתרונות הפוטנציאלים של הקפאין, הם מגבירים את היתרונות באנשים בריאים, כמו כן גם בחולים במחלות לב, השפעתם בשני המקרים היא מידית וארוכת טווח.

זרימת הדם ללב חשובה מאוד, קפאין בקפה עלול לפגוע בזרימת הדם לשריר הלב במהלך פעילות גופנית גם לאנשים בריאים, אך במיוחד לחולים במחלת לב. לקפאין בתה נראה שיש השפעה הפוכה, משפר בצורה משמעותית את זרימת הדם הכליליים (העורקים הכליליים מספקים דם לשריר הלב עצמו), אם כי תוספת חלב עלולה לערער את ההשפעות המגנות.

לסיכום, בשתיית משקאות מהסוגים השונים יש להביא בחשבון את מרכיביהם ואת השפעותיהם הבריאותיות. מי שתייה הם הבריאים ביותר מכול יתר המשקאות, לאחר מכן שתיית תה. קיימת השפעה של האוכל שאנו אוכלים והשתייה על הבריאות.

שפע בריאות,

נאור נאור

5/5 - (1 vote)