מהם השפעות הנגרמות מלחץ דם גבוה? כיצד ניתן לשמור על לחץ דם נמוך ותקין? (צילום:איבנטמרקט)

לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מספר אחד לתמותה בעולם, בארה"ב אחד מתוך שלושה מבוגרים. על פי נתוני משרד הבריאות האחרונים שפורסמו (סיבות מוות מובילות 2000-20012) שיעור התמותה בישראל גבוה פי 2 בהשוואה לממוצע ב- 15 מדינות מערב אירופה שבאיחוד האירופאי ומובילות בקרב גילאי 45 ומעלה. בסיבות מוות מרובות מופיע לחץ דם גבוה, כסיבה הרביעית בקרב נשים. לחץ דם מוזכר הרבה יותר פעמים בהודעות הפטירה.

מהם השפעות הנגרמות מלחץ דם גבוה? לחץ דם גבוה הורג הרבה מאוד אנשים, משום שתורם למקרי מוות במגוון תחומים, בניהם מפרצות(התרחבות מקומית של כלי דם), התקפי לב, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, שבץ ועוד. ככול שמתבגרים הלחץ דם עולה ועולה, כך שבגיל 60 הוא הוא מופיע כביותר ממחצית. אם לחץ דם משפיע על מרבית האנשים בשנים הבוגרות יותר, אולי זה פחות מאופיין כמחלה ויותר כתוצאה בלתי נמנעת של הזדקנות? התשובה היא לא !.

ספר האוכל שאנו אוכלים

האם ניתן להוריד לחץ דם גבוה? ידוע כבר משנת 1920 שלחץ דם גבוה לא צריך להופיע. חוקרים מדדו את לחץ הדם של אלף איש בכפרים של קניה, שאכלו מאכלים המבוססים על מזונות על בסיס הצומח, דגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות, עלים ירוקים. לחץ הדם בישראל ובעולם עולה ככול שמתבגרים, לחץ הדם שלהם למעשה יורד ונמוך והוא טוב יותר.

במחקר כל אלה עם לחץ דם של 140/90 ירדו שרירותית, אפילו אנשים שהחלו עם לחץ דם מתחת ל- 120/80 יכלו ליהנות  מירידה בלחץ הדם. אצלנו אדם שהיה מגיע לרופא עם לחץ דם של 120/80 היה מקבל גביע.

לחץ הדם האידיאלי הוא כאשר ירידה בעתיד אינה מביאה תועלת, למשל 110/70. האם זה אפשרי 110/70? האם זה אפשרי בכלל לרדת עם הלחץ הדם כל נמוך? מסתבר שזה לא רק אפשרי, זה גם נורמלי עבור אלה שאוכלים מזון המתאים להם ובריא.

יותר משנתיים בבית החולים בכפרים בקניה, נבדקו 1,800 חולים שאושפזו, לא נמצא אף מקרה אחד של לחץ דם גבוה, אין שיעורי מחלות לב, אף לא מקרה אחד של טרשת העורקים הגורם מספר אחד לתמותה בעולם. גם בכפרים בסין תוצאות דומות של 110/70 לאורך כל חייהם, אדם בן 70 נמצא עם לחץ דם ממוצע זהה לבן 16.

מהם הגורמים המסייעים לשמירה על לחץ דם נמוך ותקין? אפריקה וסין התזונה בהן שונה מאוד, כאשר הבסיס המשותף להם, אכילת מזונות על בסיס הצומח יום יום, עם בשר הנאכל באירועים מיוחדים. מדוע התזונה שלהם על בסיס הצומח מגנה כל כך?

בעולם המערבי, כמו איגוד הלב האמריקני ציין שציין שרק אנשים שאוכלים מזונות על בסיס צמחי בלבד יכולים להימצא עם 110/65. מחקר גדול שבוצע ב-89,000 אנשים מקליפורניה השווה אנשים לא צמחוניים, חצי צמחוניים (לפעמים אוכל בשר או דגים), אוכלי בשר על בסיס שבועי, אוכלי דגים ולא בשר, לא אוכלים בשר כלל, לאלה שלא אוכלים בשר ביצים, מוצרי חלב. המחקר הראה כי גם אצל אנשים לא צמחוניים שאינם אוכלים הרבה בשר, עם אכילה מרובה של ירקות ופירות, עושים פעילות גופנית, ללא עישון, נראה כי קיימת ירידה הדרגתית בשעורי לחץ הדם גבוה, בדומה לאנשים שאוכלים מזונות על בסיס צמחי בלבד. הדבר זהה גם לסוכרת והשמנת יתר.

מהניסוי שבוצע ניתן ללמוד, שאם אדם צמחוני יאכל בשר לחץ הדם יעלה, או אם יורידו לאדם מהתזונה בשר לחץ הדם ירד תוך 7 ימים, זה לאחר שמפחיתים בצורה משמעותית  או מפסיקים לחלוטין את תרופות ללחץ דם גבוה.

כיצד ניתן לשמור על לחץ דם נמוך ותקין? מחקרים ממליצים להורדת לחץ דם, עדיפות ראשונה: אכילת פירות וירקות שלמים או בחיתוך נכון המתאים לכול פרי וירק (כדי לא לאבד את הערכים), מספר כפות של זרעי פשתן טחון ביום. 3 ספלים של תה היביסקוס ביום. 3 מנות של דגנים מלאים ביום. עדיפות שניה: יין אדום ללא אלכוהול. שעועית, אפונה, חומוס, עדשים. 0.9 קילו אבטיח ליום (קצת קשה).

מהם הסיכונים התזונתיים הבולטים למחלות או מוות? שני הסיכונים התזונתיים הבולטים והמובלים למוות ומחלות כרוניות בעולם ,יכולים להיגרם מאכילה לא מספקת של פירות וירקות ומעודף מלח. כמעט חמישה מיליון צפויים למוות מידי שנה כתוצאה מאכילה לא מספקת של פירות וירקות, לעמת זאת אכילה רבה מידי של מלח עלולה להרוג עד ארבעה מיליון.

לסיכום, אנשים יוכלו להפסיק את השימוש בתרופות, לאחר שמטפלים בגורם, ברגע שמחסלים את המחלה, לא ניתן להשתמש בכדורים להורדת לחץ דם כאשר אדם בלחץ דם תקין. אפשר דרך הכדורים להוריד את לחץ הדם לנמוך מידי ולקבל סחרחורות, ליפול, להיפגע דבר שיגרום לרופא להורות על הפסקת הכדורים. קיימת השפעה של האוכל שאנו אוכלים והשתייה בהתאמה אישית על בריאותנו.

שפע בריאות,

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר