מהם התועלות והסיכונים בשימוש באספירין? תזונה טבעית או אספירין? (צילום:איבנטמרקט)

היסטורית האספירין, חומצה סליצילית, המרכיב הפעיל באספירין, שימש במשך אלפי שנים כמשכך כאבים אנטי דלקתיים מתמצית קליפת עץ ערבה. הרופא היווני היפוקרטס השתמש כבר במאה ה-5 לפנה"ס לטיפול בחום, כדי להקל על הכאב במהלך הלידה. דבר זה הפך לסמל מסחרי כתרופה בשנת 1899, ונשאר עד עצם היום הזה כתרופה הנפוצה ביותר בעולם.

מדוע האספירין שרד זמן רב, אחת הסיבות שנשאר כל כך פופולרי, למרות העובדה שישנם כיום משככי כאבים טובים יותר, משום שהוא גם מדלל דם. מיליוני אנשים כיום לוקחים אספירין על בסיס יומי, כדי לטפל או למנוע מחלות לב. הכול התחיל בשנת 1953, עם פרסום מחקר רפואי חשוב בכתב העת הרפואי ניו אינגלנד, "אורך החיים והסיבות למוות מדלקת פרקים שגרונית".

ספר האוכל שאנו אוכלים

אספירין והתקפי לב,  כתב העת החל בהצהרה "מקובל לומר כי הדרך לחיות חיים ארוכים, היא ברכישת שיגרון". הם מצאו כי מספר מקרי המוות הצפוי מתאונות יכול להיות גבוה יותר, בהשוואה למקרי המוות מהתקפי הלב שפחותים בצורה משמעותית אצל אנשים הסובלים מדלקת פרקים. דבר אשר יכול להיות מוסבר בעובדה שאנשים עם דלקת פרקים, למעשה לא הולכים לעשות סקי. אולי היה זה האספירין שהם לוקחים עבור דלקת המפרקים.

דילול הדם למניעת יצירת קרישים בעורקים הכליליים, שהנם העורקים המספקים דם לשריר הלב, למערכת ההולכה שלו ולמרכיבים נוספים של הלב. בשנת 1960 התקיימו שיחות כדי לחקור האם אספירין יכול לעזור לאנשים הנמצאים בסיכון לקרישי דם. בשנת 1970 מחקרים טענו כי צריכת אספירין רגילה מגנה בפני התקפי לב.

סיכונים בשימוש באספירין, כיום, ההמלצה הרשמית היא שאספירין במינון נמוך מומלץ לכול החולים במחלת לב. לכלל האוכלוסייה, לאלה שאין עבורם היסטוריה ידועה של מחלות לב או שבץ, אספירין יומי מומלץ רק כאשר היתרונות עולים על הסיכון למחלת לב מול דימום. סיבוכים מדימום המקושרים לשימוש באספירין צריכים להילקח בחשבון.

אספירין תועלת מול סיכון, אין להמעיט בערכה של הרפואה הקלינית. אנשים שכבר חוו התקפת לב, ניתוח הסיכון מול התועלת הנו ברור. אם ניקח 10,000 חולים, שימוש יומי באספירין במינון נמוך צפוי יהיה למנוע כ- 250 אירועים משמעותיים בכלי הדם, כגון התקפי לב, שבץ, או מוות. אך, אותו שימוש באספירין צפוי יהיה לגרום ל כ- 40 אירועים ומפגעים משמעותיים בדימום, שעבורם צריך אשפוז. לכן, התועלת נטו של אספירין כמניעה שניונית ברפואה, למניעת התקף לב שני, תעלה בצורה משמעותית את הסיכון למפגעים בדימום. כל ששת האירועים המשמעותיים בכלי הדם ימנעו, רק אירוע דימום 1 משמעותי יתרחש, לכן הערך של אספירין כמניעה שניונית אינו נמצא במחלוקת.

אספירין בהגדלת סיכונים, מה אם במקום לקחת 10,000 חולים שמעולם לא חוו התקף לב או שבץ, לתת להם מלכתחילה לנסות אספירין כדי למנוע קרישי דם, מניעה ראשונית ברפואה, אספירין יומי במינון נמוך, שצפוי יהיה למנוע 7 ארועים וכלי דם גדולים, אך להביאם לסיכון במחיר של שבץ המורגי, הנגרם מדימום מאחד מעורקי המוח, יחד עם שלושה אירועי דימום משמעותיים תוך גולגולתיים אחרים.

ההנחיות האירופיות לשימוש באספירין, אם כך, היתרונות הם 2 ל-1, צפופים וקרובים ואינם נוחים. זו הסיבה מדוע ההנחיות האירופאיות החדשות לא המליצו על אספירין לכלל האוכלוסייה, במיוחד בהתחשב בתוספת הסיכון שאספירין גורם לדימומים קטנים גם במוח.

תזונה טבעית או אספירין, דר' אורניש ודר' אסלסטיין הראו כי מחלות לב מתקדמות לא רק ניתן למנוע מחולים אלא גם להחזיר לאחור, בעזרת תזונה מהצומח, על בסיס דגנים, קטניות, ירקות ופירות, אגוזים וזרעים כתבלין וללא שמנים, מוצרי חלב, בשר, עוף או דגים. פרופסור ביל קאסטלי, מנהל וותיק של מחקר אפידמיולוגי, במחקר הלב של פרמינגהם המפורסם בעולם, נשאל אם היה כל יכול, מה הוא היה עושה כדי להפוך את המגיפה של מחלת לב כלילית. תשובתו הייתה "אם אנשים יאכלו מאכלים בריאים מספיק, המגיפה של מחלות הלב תיעלם". למרות שדר' אסלסטיין מבהיר, לא מדובר רק על צמחונות, "זוהי פרדיגמה חדשה" של היפוך מחלות לב בלעדית על ידי תזונה צמחית.

לסיכום, קיימת חשיבות רבה להתאמת המזון, האוכל שאנו אוכלים כדי לשמור על בריאותנו.

שפע בריאות,

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר