מהם הסכנות הארובות במגע בנייר תרמי? מה הקשר בין BPA לנייר תרמי? כיצד הנייר תרמי יכול לפגוע בבראותנו? (קרדיט:123rf.com)

ביספנול איי (BPA, Bisphenol A) הוא חומר כימי בשימוש בתעשיית הפלסטיקה. משמש בעיקר כמונומר, אבן הבניין של הפולימרים הסינטטיים בפוליקרבונט, וכן להכנת שרף אפוקסי.

על פי מחקרים שונים שהתפרסמו בתחילת המאה ה-21, החומר חשוד בפגיעה בפוריות של נשים ובשיבוש פעילות הורמונלית אצל תינוקות, האצת התפתחותם המינית, גרימת הפרעות בגדילה והשמנת יתר.

ספר נוחות מול בריאות

איסור שימוש במוצרים הכוללים BPA, החומר הכימי מפלסטיק BPA נאסר לשימוש בבקבוקי תינוקות בקנדה בשנת 2008, בצרפת בשנת 2010, בכל אירופה בשנת 2011, בארה"ב בשנת 2012. בשנת 2015 צרפת אסרה על שימוש BPA בכל אריזות המזון והמשקה, דבר שה- FDA בארה"ב החליט שאינו מצודק, למרות שישנם מעל 90 מחקרים, שדיווחו על קשר בין רמות BPA בשתן עם מגוון רחב של תוצאות בריאותיות שליליות, כולל עליה משמעותית ניכרת לפתח מחלת לב וסוכרת, השמנת יתר, לקויים בתפקודי כבד, לקויים בתפקוד מערכת החיסון והכליות, דלקות, מערכת הרבייה של הגבר והאישה, שינוי בתפקוד בלוטת התריס, נסיגה בהתפתחות הילד, כגון תוקפנות, היפראקטיביות, לקויי בלמידה.

מחקר בחיות או בבני אדם? מספר קטן ומינורי של מחקרים התפרסמו כדי לתמוך בטענות הממשל הפדרלי בארה"ב, כי לא היו השפעות במינונים נמוכים. השאלה שנשאלה, היכן נוצר הנתק? האם זה נכון לממשלות להחליט על רמות בטיחות על ידי החדרת צינורות לתוך בטנם של חיות מעבדה? BPA משוחרר ישירות לתוך הבטן משם הוא עובר אל הכבד להוצאת רעלים, והפיכתו לצורה לא פעילה המכונה BPA-glucuronide, אך מעט BPA פעיל נכנס לתוך מחזור הדם.

תוצאות אלו לא היו זהות לאלה שהראו המחקרים על בני אדם. התוצאות בבני אדם הראו כי נמצא להם BPA פעיל בדם, אך תגובת ה- FDA הייתה דחיית כל המחקרים בבני אדם, משום חוסר סבירות. הבעיה עם הדחייה הגורפת של נתוני בני האדם הייתה, כי ייתכנו מקורות חשיפה ל- BPA שאינם תואמים את המודל של חשיפת צינור לתוך הקיבה אצל החולדות. אחרי הכול, השאלה היא לא איך האוכל מזין את הגוף, משום שהאוכל נלעס, מועבר מסביב לפה טרם כניסתו לקיבה ולבטן. מתברר ש- BPA יכול להיספג ישירות למחזור הדם מהפה, בכך שעוקף מיד את סילוק הרעלים בכבד.

השפעת נייר תרמי על הבריאות, המקרה יהיה זהה בספיגת BPA דרך העור בשימוש בנייר תרמי. נייר תרמי הוא נייר מיוחד המצופה חומר כימי שלרוב מכיל BPA, ומשנה את צבעו בעת החשיפה לחום. משמש מדפסות תרמיות, מכשירים קלים או מכונות חישוב, קופות רושמות, מסופי כרטיס אשראי. פני השטח של הנייר מצופה בתערובת של צבע במצב מוצק ומטריצה מתאימה, שילוב של דיו. המטריצה מחוממת מעל נקודת ההתכה, הצבע מגיב עם החומצה, נוצר שינוי במצבו והמטריצה חוזרת למצבה בצורה מהירה. החומצה המגיבה בנייר התרמי היא לעיתים קרובות ביספנול A, BPA. ניר תרמי מכיל בין 1 ל-2 אחוז BPA על פי המשקל, בשימוש בקבלות מקופות רושמות, תגי מזוודה, כרטיסי אוטובוס, רכבת וכרטיסי לוטו. אחיזה של הקבלה יכולה להעביר BPA לאצבעות הידיים, במיוחד אם הם רטובות או שמנוניות.

האם ה- BPA נספג לתוך מערכת הגוף דרך העור? אצל קופאיות נמצא שיש יותר זרימת BPA דרך גופם, אך המחקר היה מבוסס רק על מספר מועט של אנשים. אותה בעיה קיימת במחקרים המראים אנשים אוכלים מזון על בסיס צמחי בעלי רמות נמוכות יותר, אך במדגם קטן כדי לבסס מסקנות.

חיטוי ידיים ונייר תרמי, ההערכה היא שגם קופאיות שמטפלות בקבלות לאורך כל היום, לא יעלו על הצריכה הנסבלת. עם זאת, אם יעשה שימוש בקרם לידיים זה יכול להשתנות. מוצרים רבים לטיפוח העור, חיטוי לידיים, קרמים, סבונים, תכשירי הגנה לשמש מכילים חומריים כימיים שמרחיבים את החדירה לעור. בשימוש בחיטוי הידיים לפני נגיעה בקבלה, עלולה בתאוריה לגרום להתמוטטות של מחסום העור. זה היה נכון בתאוריה עד כה.

ממצאים חדשים, כיום כבר ידוע שהחזקת קבלה ואכילת מזון, לאחר שימוש בחיטוי עור, מביאות לעליה ברמות גבוהות בדם של ה-BPA הפעיל. חוקרים באוניברסיטת מיזורי ערכו מחקר במטרה לחקות היבטים התנהגותיים של אנשים בתוך מסעדות מזון מהיר, בו הם התבוננו באנשים המשתמשים בחיטוי הידיים, טיפול בקבלה, לאחר מכן אכילה של המזון בידיים. לעומת זאת, בהרטבת הידיים מראש עם מחטא ידיים, ניתן לקבל ערך של 300 BPA בתוך מספר שניות, פי מאה יותר. ממצאים אלה מראים כי רק בנגיעה של מספר שניות בקבלה, לאחר שימוש בקרם ידיים לדוגמה, יכול להעביר כמויות גדולות של BPA, לכן זה יכול להסביר מדוע עשרות מחקרים בבני אדם הראו BPA פעיל במערכות בגופם, בניגוד להנחות המבוססות על מחקרי צינור בבטן המכרסמים.

לסיכום, כאשר יש ראיות בפועל הסותרות את ההנחות שלך, אתה דוחה את ההנחות. אך במקרה זה הטענה היא שה- FDA דחה את הראיות. האם גם אנו יכולים להרשות לעצמנו לדחות את הראיות במקרים אלה ואחרים, במקום להקטין את הסיכונים על בריאותנו? קיימת חשיבות רבה בבחינת "נוחות מול בריאות", כדי לשמור על בריאותנו.

שפע בריאות,

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר