כמה פעמים הביטוי שטן חוזר במקרא? האם השטן הוא גורם שלילי או חיובי? מדוע המלך שְׁלֹמֹה מודיע, שהוא לא חוֹשֵׁשׁ מהשטן? מדוע יצר יַהַוֶה שטן לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה? מי גילם את תפקיד השטן לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה? מדוע האלוהים יוצרים שטן חדש לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, במקום השטן הישן של יַהַוֶה? מדוע יַהַוֶה כועס על השטן החדש, שמינו האלוהים לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְלַמֶּלֶךְ דָוִד? איך מעניש יַהַוֶה את המלכים, בגלל פעילות השטן, שמינו האלוהים בניגוד לדעתו? האם השטן הוא מבני האדם או מהאלוהים?

"דַּע מֵאֵיפֹה בָּאתָ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, יַעַן כִּי הִזָּכְרוּתְךָ בְּהִתְעַלּוּתְךָ".

החשיפה שלך עם המידע אינה מקרית. החיפוש שלך אחרי אמת, ומשמעות עמוקה יותר הובילו אותך לכאן. אולם זכור, האמת אינה מחוצה לך היא מגיעה מתוכך, יש במציאות הזו יותר ממה שאומרים לך. כולנו שואלים את עצמנו בסתר את אותן השאלות, מי אנחנו? למה אנחנו כאן? ומה הייעוד שלנו?

מבוסס על מסר מתרבויות קדומות

עתיק-יומין

אנקי יהוה האלהים
ההיסטוריה הנסתרת של היקום

”כאשר עבר והווה נפגשים ויוצרים מציאות…“

"הַשָּׂטָן" וְשׁוֹלְחָיו-חֲשִׂיפַת אָנוֹמַלְיוֹת בַּמִּקְרָא

מסר אישי

אם אתה חושש מלהטיל ספק באמיתות העמוקות ביותר שלך, עליך לדעת שייתכן שהמידע הזה לא בשבילך.

אך אם החלטת להמשיך לקרוא, אז לפני שנתחיל לספר, קודם נסיר את חגורת הבושה. מתחילים…

הקדמה

ע"פ סיפורי המקרא, השטן מופיע 23 פעמים במקומות ובאירועים שונים. מעט תַּמוּהָה למצוא את הביטוי שטן בַּמִּקְרָא, אולם נראה שהוא מקבל תפקיד משמעותי. ננסה לברר האם השטן הוא שלילי או חיובי, והאם הוא אדם או ישות עוצמתית.

המלך שְׁלֹמֹה מודיע שאינו חושש מהשטן

בספר מלכים א', מסופר ששלמה אומר שהוא לא חושש, משום שהוא עובד את יַהַוֶה, ולכן אין שטן או מישהו שיפגע בו.

ספר מלכים א', פרק ה, פסוק י"ח, וְעַתָּה הֵנִיחַ יַהַוֶה אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב, אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע.

יַהַוֶה יוצר שטן לנקום בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה

בהמשך הפרק המלך שלמה הולך אַחַר הָאֵלָה עַשְׁתֹּרֶת, מהאלוהים של הצידונים, וּבִלָּה איתה. דבר זה הכעיס מאוד את יַהַוֶה, שהמלך שְׁלֹמֹה לא מילא את החוקים והציוויים, ומאיים להרוס את הממלכה שלו.

ואז יַהַוֶה באופן מפתיע מחליט ליצור שטן למלך שְׁלֹמֹה, אחד המורדים האדומים, שינסה להתנקם במלך שְׁלֹמֹה. כלומר, יַהַוֶה מגדיר נוקם כדי להעניש את שְׁלֹמֹה, וּמְכַנֶּה אותו שטן.

ספר מלכים א, פרק י"א, פסוק ה, וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים, וְאַחֲרֵי מַלְכָּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים. י"א, וַיֹּאמֶר יַהַוֶה לִשְׁלֹמֹה, יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה-זֹּאת עִמָּךְ, וְלֹא שָׁמַרְתָּ בְּרִיתִי וְחֻקֹּתַי אֲשֶׁר צִוִּיתִי עָלֶיךָ, קָרֹעַ אֶקְרַע אֶת-הַמַּמְלָכָה מֵעָלֶיךָ וּנְתַתִּיהָ לְעַבְדֶּךָ. י"ד, וַיָּקֶם יַהַוֶה שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם.

תמונה: crosswalk

האלוהים יוצרים שטן חדש בִּמְקוֹם הישן

בהמשך הפרק בספר מלכים א', העלילה מתפתחת והופכת מרתקת, "השטן" הדד האדומי, שֶׁמֻּנָּה על ידי יַהַוֶה, מבקש מִפַּרְעֹה במצרים לחזור לארצו. האלוהים ששומעים את זה, הם יוצרים "שטן" להֲדַד האדומי, כלומר יוצרים "שטן" ל"שטן", סוג של נוקם בנוקם.

ספר מלכים א, פרק י"א, פסוק כ"א, וַהֲדַד שָׁמַע בְּמִצְרַיִם כִּי-שָׁכַב דָּוִד עִם-אֲבֹתָיו, וְכִי-מֵת יוֹאָב שַׂר-הַצָּבָא, וַיֹּאמֶר הֲדַד אֶל-פַּרְעֹה שַׁלְּחֵנִי וְאֵלֵךְ אֶל-אַרְצִי. כ"ב, וַיֹּאמֶר לוֹ פַרְעֹה, כִּי מָה-אַתָּה חָסֵר עִמִּי, וְהִנְּךָ מְבַקֵּשׁ לָלֶכֶת אֶל-אַרְצֶךָ, וַיֹּאמֶר לֹא כִּי שַׁלֵּחַ תְּשַׁלְּחֵנִי. כ"ג, וַיָּקֶם אֱלֹהִים לֹוּ שָׂטָן אֶת־רְזוֹן בֶּן־אֶלְיָדָע אֲשֶׁר בָּרַח מֵאֵת הֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ־צוֹבָה אֲדֹנָיו.

השטן החדש מתלווה למלוכת המלך שְׁלֹמֹה

מאוחר יותר בספר מלכים א', מוסבר למי שקצת התבלבל, שלאורך כל מלוכת המלך שְׁלֹמֹה, היה "שטן" לישראל, כלומר נוקמים לישראל כמצוות יַהַוֶה. "השטן" הדד האדומי פרש מתפקידו, והפך להיות למלך של ארם.

ספר מלכים א', פרק י"א, פסוק כ"ה, וַיְהִי שָׂטָן לְיִשְׂרָאֵל כָּל-יְמֵי שְׁלֹמֹה, וְאֶת-הָרָעָה אֲשֶׁר הֲדָד וַיָּקָץ בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּמְלֹךְ עַל-אֲרָם.

יַהַוֶה כועס על השטן החדש שמינו האלוהים

נראה שבַּמִּקְרָא תפקיד השטן ניתן על ידי יַהַוֶה, ועל ידי האלוהים השונים עבור מקרים שונים.

דוגמה נוספת בספר דברי הימים א', "השטן" מֻנָּה על ידי האלוהים, ובהמשך הפרק מסופר שהם גרמו ליַהַוֶה לכעוס מאוד על דוד, וכנקמה הוא הורג 70,000 מבני ישראל.

בספר דברי הימים א', פרק כ"א, פסוק א', וַיַּעֲמֹד שָׂטָן עַל־יִשְׂרָאֵל וַיַּסֶת אֶת־דָּוִיד לִמְנוֹת אֶת־יִשְׂרָאֵל. י"ד, וַיִּתֵּן יַהַוֶה דֶּבֶר, בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּפֹּל, מִיִּשְׂרָאֵל, שִׁבְעִים אֶלֶף, אִישׁ.

השטן מִבֵּין האלוהים

בספר איוב, נכתב שהשטן הוא מִבֵּין בני האלוהים. ניתן לקרוא שמתקיים מפגש בין בני האלוהים ליַהַוֶה, וגם השטן נמצא בניהם. יַהַוֶה פונה לשטן מבני האלוהים ומתקיים דיאלוג ביניהם, בין השאר הוא שואל אותו מהיכן הגיע, ומבקש ממנו לא לפגוע באיוב.

ספר איוב, פרק א', פסוק ו', וַיְהִי הַיּוֹם, וַיָּבָאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל־יַהַוֶה, וַיָּבוֹא גַם־הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם. ז', וַיֹּאמֶר יַהַוֶה אֶל־הַשָּׂטָן מֵאַיִן תָּבֹא, וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת־יַהַוֶה, וַיֹּאמַר מִשּׁוּט בָּאָרֶץ וּמֵהִתְהַלֵּךְ בָּהּ. י"ב, וַיֹּאמֶר יַהַוֶה אֶל־הַשָּׂטָן, הִנֵּה כָל־אֲשֶׁר־לֹוֹ בְּיָדֶךָ רַק אֵלָיו אַל־תִּשְׁלַח יָדֶךָ, וַיֵּצֶא הַשָּׂטָן מֵעִם פְּנֵי יַהַוֶה.

סיכום

האם השטן, הוא תפקיד שניתן על ידי האלוהים ויַהַוֶה בנפרד? האם השטן הוא תפקיד של נוקם מבני האדם? האם ייתכן שיַהַוֶה קינא שהמלך שְׁלֹמֹה, נמצא עם האלוהים עַשְׁתֹּרֶת? האם הדד "השטן" לא חשש להתפטר מתפקידו, או שהוא היה מוגן אצל האלוהים האחרים? האם האלוהים מינו את השטן לַמֶּלֶךְ דָוִד? האם יַהַוֶה הרג שבעים אלף מישראל, כעונש לפעילות השטן שֶׁמֻּנָּה על ידי האלוהים? האם לעיתים קיים קונפליקט ואי הסכמה בין יַהַוֶה, לבין האלוהים האחרים?

שִׂים לֵב לְנִיחוֹחוֹת

המשך בהתמקדות, ובהגברת הרגישות שלך למרכיבים לא-פיזיים של הסביבה שלכם, מלאכיך רוצים כעת שתעבד עם ריח. חושי הריח שלך נרשמים עמוק בתוך המודעות הראשונית ביותר שלך.

היום, שים לב היטב לניחוחות ולניחוחות בסביבתכם, שים לב כיצד הם משפיעים על הרגשות, המחשבות והמיקוד שלכם. הכנס ריחות חדשים לסביבתך, כגון פרחים טריים, שמנים אתריים, קטורת וניחוחות נעימים אחרים.

כשאתה מעלה את תדר האנרגיה שלך באמצעות התכווננות לניחוח, תגלה שהרגישות הכללית שלך עולה בדרכים חיוביות.

אמור לעצמך, "אני מבחין בריחות מסביבי, ואני שם לב לאופן שבו הם משפיעים על החושים שלי. אני ממלא את הסביבה שלי בניחוחות נפלאים. הרגישות שלי היא מתנה".

מסר מלאכי אישי

מנטרה מקודשת אנרגית רא ותות

אַה מַא-אַה-טוּ טֶא-בִּי נוּ-פּוּ אִישׁ-קוּ נֶא-מוּ טוּ-פׇא-נׇה נֶא-בֶּא שֶׂא-טֶא-רוּ

"הצדעה לניצוץ האלוהי השוכן בתוך נשמתי, הריבון של כל היצירות, השתקפות האלוהות הנצחית"

בכל פעם שחשש או פחד נוקש בדלת ליבנו, נאמר "אני אור, אני חופשי, אני אחד עם המקור הבורא". יהי רצון שאהבה ואור ינחו את דרכנו, להתעלות משותפת לכדור הארץ ולעולם חדש.

amen peta

אהבה ואור
נ.נאור

מצא אותנו במדיות השונות, לחץ על האייקון

5/5 - (2 votes)