האם סִפּוּרֵי בריאת האדם והמבול במקרא, הועתקו מלוחות הקדומים של אַתְרַחַסִיס? בכמה אלפי שנים מוקדמים לוחות אַתְרַחַסִיס מהמקרא? כמה גרסאות קדומות קיימות לאַתְרַחַסִיס? מי היה אַתְרַחַסִיס, ואיך הופיע במקרא?

"דַּע מֵאֵיפֹה בָּאתָ וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, יַעַן כִּי הִזָּכְרוּתְךָ בְּהִתְעַלּוּתְךָ".

החשיפה שלך עם המידע אינה מקרית. החיפוש שלך אחרי אמת, ומשמעות עמוקה יותר הובילו אותך לכאן. אולם זכור, האמת אינה מחוצה לך היא מגיעה מתוכך, יש במציאות הזו יותר ממה שאומרים לך. כולנו שואלים את עצמנו בסתר את אותן השאלות, מי אנחנו? למה אנחנו כאן? ומה הייעוד שלנו?

האמת מאחורי סיפורי התנך

עתיק-יומין

אנקי יהוה האלוהים
ההיסטוריה הנסתרת של היקום

”כאשר עבר והווה נפגשים ויוצרים מציאות…“

אַתְרַחַסִיס הלוחות הקדומים-סיפורי הבריאה והמבול הבבלי

מסר אישי

אם אתה חושש מלהטיל ספק באמיתות העמוקות ביותר שלך, עליך לדעת שייתכן שהמידע הזה לא בשבילך.

אך אם החלטת להמשיך לקרוא, אז לפני שנתחיל לספר, קודם נסיר את חגורת הבושה. מתחילים…

מקרא

① פרק א', "אַתְרָחָסִיס הַלּוּחוֹת הַקְּדוּמִים".
② פרק ב' "מֶרֶד האֱלֹהִים".
③ פרק ג', "בְּרִיאַת בְּנֵי הָאָדָם".
④ פרק ד', "צִמְצוּם אֻכְלוּסִין".
⑤ פרק ה', "הַמַּבּוּל הַגָּדוֹל".

הקדמה

אַתְרַחַסִיס היא דמות מרכזית בְּסִיפּוּרֵי 'הַבְּרִיאָה' 'והמבול', שנכתבו על ידי הבבלים מאות ואלפי שנים, לפני שהספר הראשון של התנ"ך נכתב אי פעם.

אַתְרַחַסִיס שפירושו "חכם יתר על המידה", הוא הגיבור ושמו של האפוס האכדי מהמאה ה-18 לפני הספירה. לוחות אַתְרַחַסִיס כוללים גם את מיתוס הבריאה וגם סיפור המבול, שהוא אחד משלושת סיפורי המבול הבבלי ששרדו.

ניתן לתארך את העותק הקדום ביותר הידוע של מסורת אפוס, הנוגעת לאַתְרַחַסִיס לתקופת שלטונו של נִינוֹ של חֲמוֹרַבִּי, עַמִּי סָאדוּקָה, שחי בין השנים 1646-1326 לפנה"ס. אך קטעים בבליים ישנים ושונים קיימים, והלוחות האלה בכתב היתדות, הם מתוארכים מלפני 4,000 שנה, שנכתבו על סיפורים מתקופה קדומה הרבה יותר.

פענוח לוחות אַתְרַחַסִיס

על פי גרסה אחת של רשימת המלכים השומריים, בשנים שלפני המבול שטף את כדור הארץ אוּבַארַה-טוּטוּ, שנקרא כְּאָבִיו של אַתְרַחַסִיס בְּגִלְגַּמֶשׁ, שהיה מלך שוּרוּפָּאק, שם התגלו כמה מהכתבים המוקדמים ביותר הידועים לכל העולם.

על פי גרסה אחרת של רשימת מלכי השומרים, אַתְרַחַסִיס נקרא בשמותיו השומריים זִיאוּסוּדְרָה, הוא עצמו שלט בעיר שוּרוּפָּאק ולפניו אביו שנקרא בשם העיר.

הרכב חוכמה מוכר כהוראות שוּרוּפָּאק, הוא מעיד כיום על לוחות חימר מתקופת השושלת המוקדמת, בתחילת האלף השלישי לפנה"ס, וּמֵכִיל עצות חכמים שנתן שוּרוּפָּאק לבניו וּלְזִיאוּסוּדְרָהּ.

לפיכך אַתְרַחַסִיס היה דמות בולטת אפילו בשחר ההיסטוריה. סיפור אַתְרַחַסִיס קיים גם בגרסה אשורית מקוטעת מאוחרת יותר, לאחר שהתגלה מחדש לראשונה בספרייה המלכותית של אַשּׁוּרְבַּנִיפַּל, אך בגלל מצבם המקוטע של הלוחות והמילים המעורפלות, התרגומים לא היו בטוחים.

שבריו הורכבו ותורגמו תחילה על ידי ג'ורג' סמית' בתור התיאור הקדום של בראשית, שמו של גיבורו תוקן אַתְרַחַסִיס על ידי היינריך צימרן ב-1889.

בשנת 1965 WG Lambert ו- AR Millard פרסמו טקסטים נוספים רבים השייכים לעידן, כולל עותק בבלי ישן שנכתב בסביבות 1650 לפנה"ס, שהוא העיבוד השלם ביותר להישרדות בעלילה.

הטקסטים החדשים הללו הגבירו מאוד את הידע על האפוס, והיוו את הבסיס לתרגום האנגלי הראשון של למברט ומילר לאפוס אַתְרַחַסִיס.

המיתוס הָאַכַּדִּי "אַתְרַחַסִיס" מוכר לנו מעותקים אחדים שנכתבו כבר במחצית הראשונה של הָאֶלֶף השני לפנה"ס. וכן מעותקים רבים מן האלף הראשון לפנה"ס.

תמונה: Thetora

המוטיבים המרכזים בְּאַתְרַחֲסִיס

שני מוטיבים מרכזיים במיתוס, המבול ובריאת האדם.

לסיפור המבול ישנה מקבילה שומרית, אשר הועלתה על הכתב בתקופה שבה נכתב המיתוס "אַתְרַחַסִיס", אך ייתכן כי היא עצמה מושפעת מן המסורת האכדית שהצגנו כאן, המקבילה השומרית לא הוצגה מכיוון שהיא מקוטעת מאוד.

תיאור המבול ב"עלילות גִלְגַּמֶשׁ", גם הוא יונק מן המיתוס "אַתְרַחַסִיס", אם כי כבר במיתוס השומרי הקדום "מותו של גִלְגַּמֶשׁ", ישנו רֶמֶז לסיפור על מבול וגיבורו, שם הוא מכונה זִיאוּסוּדְרָהּ.

אי אפשר לקורא העברי, שלא להבחין בקווי הדמיון בין סיפור המבול המתואר ב"אַתְרַחַסִיס" וב"עלילות גִלְגַּמֶשׁ", לבין זה המתואר בפרשת "נֹחַ" שבספר בראשית. הדבר מעלה שאלות ותמיהות בהקשר למקורות המקרא, ונוכל למצוא את זה בסיפורים, שֶׁפֹּעַנְחוּ מהלוחות הבבלים בכתב היתדות.

מְלֹא לִבֵּךְ בְּאֹשֶׁר

יש לך את הזכות להיות מאושר כפי שאתה בוחר. יש מלאי בלתי מוגבל של שמחה בתוכך ובעולם הזה. בכל יום, מוצגות בפניך אפשרויות רבות שמתחרות על תשומת הלב שלך.

מה שאתה מחליט להתמקד בו, הוא השתקפות של מה שאתה רוצה לחיים שלך. כאשר אתה בוחר באושר, אתה רואה דוגמאות רבות לתמיכה בבחירתך. אתה מתחיל לשים לב כמה טוב, אהבה והתחשבות יש ביקום.

אם אתה מוצא את האנרגיה או מצב הרוח שלך יורדים היום, זה פשוט אינדיקטור לכך שבחרת משהו שאינו חיובי כמיקוד שלך. זכור שתמיד תמצא ראיות התומכות בכל שיקול דעת שאתה מחזיק כלפי עצמך, אנשים אחרים או העולם. חשוב, איזו דעה תביא הכי הרבה אושר לך ולאחרים?

אמור לעצמך, "אני בוחר בשמחה בכל המאמצים שלי, תוך התמקדות בדוגמאות הרבות של אהבה ואושר שמגיעות אלי. יש שפע של טוב בעולם הזה. אנשים אדיבים ואכפתיים, כמוני".

מסר מלאכי אישי

מנטרה מקודשת אנרגית רא ותות

אַה מַא-אַה-טוּ טֶא-בִּי נוּ-פּוּ אִישׁ-קוּ נֶא-מוּ טוּ-פׇא-נׇה נֶא-בֶּא שֶׂא-טֶא-רוּ

"הצדעה לניצוץ האלוהי השוכן בתוך נשמתי, הריבון של כל היצירות, השתקפות האלוהות הנצחית"

בכל פעם שחשש או פחד נוקש בדלת ליבנו, נאמר "אני אור, אני חופשי, אני אחד עם המקור הבורא". יהי רצון שאהבה ואור ינחו את דרכנו, להתעלות משותפת לכדור הארץ ולעולם חדש.

amen peta

אהבה ואור
נ.נאור

מצא אותנו במדיות השונות, לחץ על האייקון

5/5 - (1 vote)