שלום לכם,

במסגרת עבודת המחקר שבצענו עוד בשלבים המוקדמים לכתיבת הספר, צצו ועלו מספר שאלות מהותיות. האם יכול להיות קשר בין נוחות לבריאות? כיצד רצון האנושות לספק נוחות יכולה לפגוע בבריאות? האם קיים קשר בין הנוחות לגידול בכמות האוכלוסייה? האם יש קשר בין התפתחות התעשייה לבריאות האדם? הרי רובנו מבקשים חיי נוחות מה לא בסדר?

מרביתנו מבקשים לשפר את תנאי המחייה ומצבנו הפיזי ומשתמשים בביטוי "למה לעבוד קשה?", מסתבר שמאפיינים אלה בין העתיקים והחשובים למין האנושי.

מהו הרצון שעומד מאחורי אותם כלים וחפצים?
הדרישות שלנו מהחפצים והמוצרים מגיעים מהרצון המתמיד שלנו לשיפור תנאי החיים והנוחות, למציאת מוצרים וכלים בעלות נמוכה, לא פחות חשוב שיימצאו בזמינות גבוהה ולעיתים נובעים גם מערכים חברתיים ויוקרה. כחלק מתודעה קולקטיבית נוצרה גם דרישה למוצרי היגיינה לצרכי אסתטיקה וניקיון הגוף שלרוב אנו מקשרים זאת לנושאי בריאות, אך אנו לא ממש מתייחסים למרכיבים הנמצאים בהם.

מה הסיבות לגידול באוכלוסייה?
שינויים בצורת ההתיישבות יצרה ביטחון ונוחות ביכולת אגירת המזון שהביאה לגידול באוכלוסייה, במקביל התפתחות הרפואה שתרמה להארכת תוחלת החיים. ניתן לראות שבמהלך המאה שנים האחרונות גדלה האנושות למעלה מפי ארבע.

איזה בעיות נוצרו לתעשייה הישנה מהדרישות לנוחות?
ניתן לראות שהשפעת האנושות על התעשייה הישנה היו נרחבות. נוצרו ביקושים הולכים וגדלים לאספקה, בעקבות הגידול המואץ של האוכלוסייה והארכת תוחלת החיים. כלומר, נוצרה בעיה של היצע נמוך וחוסר יכולת מתן מענה לביקושים בעקבות שימוש בעבודה ידנית בבתי מלאכה, תהליכי ייצור ואספקה לא תואמים לכמויות, ניצול הולך וגובר של משאבי הטבע שמייצרים חסרים ובנוסף העלות הפכה גבוהה בכדי שתהיה תואמת גם את ההשקעה.

כיצד התעשייה החדשה יצרה את התפתחות האנושות?
התעשייה נדרשה לבצע שינוי בכדי להיענות לדרישות, לביקושים וכמובן לשיפור תנאי החיים והנוחות של האנושות. היא החלה לעשות שימוש במחקר ופיתוח שאותם תגליות והמצאות חשובות הביאו גם לשינוי באורח החיים. החל שימוש במשאבים ישנים בדרכים שונות וניצול משאבים חדשים והמרתם לחומרים סינטטיים שמכונים גם מלאכותיים. שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כלומר, העבודה הידנית הוחלפה במכונות ובפסי ייצור שצורכות אנרגיה מרובה, שאפשרה היצע גבוהה בעלות נמוכה יותר לתוצר.

האם ייתכן שהתעשייה יוצרת בזבוז רק בכדי לספק לאנושות נוחות?
ניתן לראות במהלך המאה שנים האחרונות שהייצור התעשייתי צמח פי ארבעים, נוצרה התמקדות של התעשייה במוצרים שייצרו הכנסה גבוהה. תהליכים אלה יצרו בזבוז בכדי להיענות לדרישות לשיפור תנאי החיים והנוחות. לדוגמא, כמות הפחם ששורפים ליצירת חשמל עבור הרתחת ליטר מים, הינה כפולה מכמות הפחם שנדרש להרתיח את אותם מים בכלי על מדורת אש. כלומר, במחיר הבזבוז משיגים את הנוחות.

מה הקשר בין עלייה בכמות האוכלוסייה לנוחות ולחומרי הגלם הטבעיים?
היכלות באגירת מזון יצרה ביטחון ונוחות שהביאה לגידול באוכלוסייה ובעקבותיה דרישות הולכות וגוברות. בשלב ראשון ניסתה התעשייה להיענות לדרישות אלה, על ידי שימוש רב בחומרי הגלם הטבעיים, כגון עץ, כותנה, פחם, נפט צמר, משי, ברזל, נחושת ואלומיניום. כלומר, בוצע ניצול יתר בהם שעלול לגרום לכלותם.

מה הקשר בין התפתחות התעשייה כמענה לנוחות ולבריאות האדם?
כחלק מהתפתחות מדעית וטכנולוגית של התעשייה במהלך השנים, במתן פתרון לחוסר שנוצר בחומרי הגלם הטבעיים, פותחו וייצרו חומרים סינטטיים, כגון פלסטיק, קלקר, ניילון, אקרילן, פוליאתילן, עור סינטטי ועוד. המענה הראשוני במסגרת החשיבות שניתן היה עבור מזון והמשני לחומרי בניין, ביגוד ודלק שנמצאים בכמויות מוגבלות, מאחר והתהליכים בטבע לחידוש החומריים טבעיים אורכים כמיליוני שנים. בעקבות מגבלות אלה, האנושות החלה לעשות שימוש בחומריים סינטטיים בכדי להיענות לדרישות ליצירת זמינות ונוחות, אך מבלי להקדיש תשומת לב יתרה להשפעות על בריאות האדם. בשלב זה סגרנו מעגל ומצאנו יחד את הקשר שבין נוחות לבריאות.

ניתן למצוא את הפיתוחים הבולטים על ציר הזמן

  • 1879 מגבות נייר
  • 1908 מכונת כביסה
  • 1920 מקרר חשמלי
  • 1931 מכונת גילוח
  • 1946 חיתולים חד פעמיים
  • 1955 מיקרו
  • 1895 סבון חיטוי
  • 1913 פיירקס
  • 1920 מייבש שיער
  • 1933 אבקת כביסה Tide
  • 1947 מערבל מזון, מיכל פלסטיק עם מכסה אטום
  • 1956 מכשיר שמיעה לאוזן
  • 1906 סבון רחצה פלמוליב
  • 1917 טוסטר קופץ, סקוטש לניקוי כלים
  • 1922 קומקום חשמלי, מערבל מזון
  • 1935 ניילון ופלסטיק
  • 1950 שקיות אשפה ירוקות
  • 1980 סבון נוזלי

סיכום
אז מה בסך הכול ביקשנו, חיים נוחים יותר? פתרונות חדשניים בכדי שלא נבזבז זמן וכוח? התחלנו בדרישה פשוטה לנוחות והגענו למצב שהם משפיעים על בריאותנו? האם יש מקום לפחד? בוודאי שלא. האם יש מקום לחשש? בוודאי שכן. ברור שלא ניתן לעצור את ההתפתחות האנושית, אף אחד לא מנסה להחזיר את האנושות אחורה. התפתחות האנושות נובעת גם מהרצון לנוחות אך גם מהרצון לייצר ביטחון בחיים, אז אולי יש מקום להתפתחות נוספת? בהחלט כן.

מה ניתן לעשות? בנתינת מעט תשומת לב לסביבת החפצים והכלים ובחירה נכונה מתוך הקיים בסביבה, ניתן בקלות להשיג בריאות משופרת, אוכל טעים ובריא וחיים מלאים יותר באנרגיה. ועל כך מסביר הספר "נוחות מול בריאות".

נאור נאור

5/5 - (2 votes)