כיצד לדעת מהי כמות המים המתאימה לצריכה ביום? האם יש לכמות המים השפעה על בריאותנו? (קרדיט:123rf.com)

התאמת מזון ושתייה, היפוקרטס לפני יותר מ- 2,000 שנה (377-460 לפסה"נ) אמר "אִם נוּכַל לָתֵת לְכָל אָדָם אֶת הַכַּמּוּת הַמַּתְאִימָה שֶׁל תְּזוּנָה וּפְעִילוּת גּוּפָנִית, לֹא מְעַט מִידַּי וְלֹא יוֹתֵר מִידַּי, הַיְנוּ מוֹצְאִים אֶת הַדֶּרֶךְ הַבְּטוּחָה בְּיוֹתֵר לַבְּרִיאוּת".

האם נושא המים בפני עצמו נחקר? מים תוארו כנושא מוזנח, לא מוערך, נושא לא נחקר. הנושא הוא מסובך עוד יותר, כאשר מסמכים רבים המספקים את הצורך לחוות נכונה ממומנים על ידי תעשיית בקבוקי המים.

האם צריך לשתות 8 כוסות מים ביום? מתברר שלעיתים קרובות מצוטט "יש לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום" אך לכך אין כמעט ראיות מדעיות. מהיכן הגיע הרעיון הזה? ההמלצה הוצגה לעיתון בשנת 1921, כאשר המחבר מדד את השתן והזעה שלו וקבע שאנו מאבדים כ- 3% מים ממשקל גופנו ביום, או שווה ערך של 8 כוסות. כתוצאה מכך, במשך זמן רב, ההנחיות לדרישות המים לאנושות התבססו על אדם אחד בלבד.

השפעת שתיית מים על הבריאות, ישנן עדויות לכך ששתית מים לא מספקת עשויה לגרום לנפילות ושברים, מכות חום, מחלות לב, הפרעות ראיה, מחלת כליות, אבנים בכליות, מחלות בשלפוחית השתן, עצירות, יובש בפה, תפקוד מערכת החיסון, היווצרות קטרקט. הבעיה עם מחקרים רבים אלה היא צריכת מים נמוכה הקשורה עם מספר התנהגויות לא בריאות, כגון צריכת פירות וירקות נמוכה, בצריכת מזון מהיר גבוהה, פחות קניות בשווקים החקלאיים. מי שותה יותר מים? אנשים אשר עושים פעילות גופנית רבה, לכן אין פלא שהם נוטים להיות בעלי שיעורי מחלה נמוכים.

מדוע נושא המים לא נחקר? רק ניסויים אקראיים גדולים ויקרים יכלו ליישב שאלות אלה באופן סופי. בהתחשב בכך שמים לא יכולים להיות פטנט, ניסויים אלה נראים בלתי סבירים, מי ישלם עבורם? נותרו המחקרים המראים את הקשר בין מחלה לצריכת מים נמוכה.

הקשר בין כמות שתיית מים לסיכוי לחלות בסרטן, האם אנשים חולים כי הם שותים פחות? או שהם שותים פחות כי הם חולים? התקיימו מספר מחקרים פרוספקטיביים גדולים, בהם צריכת הנוזלים נמדדת לפני התפתחות המחלה. זהו סוג של מחקר תצפיתי בו מתרחש מעקב פסיבי אחר קבוצת אנשים ומתרחש תיעוד של מאפיינים או אירועים רלוונטיים למחקר. לדוגמה, מחקר של הרווארד על 48,000 גברים מצא כי הסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן ירד ב- 7% עבור כל כוס יומית נוספת של נוזלים לשתייה. לכן צריכה גבוהה של מים, כמו 8 כוסות ביום עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שלפוחית השתן בכ- 50%, בכך להציל אלפי חיים.

בהערות למאמר המערכת הופיעה כי אסטרטגיות למניעת הסרטן שכיחות ביותר במערב, הם פשוטות באופן עקרוני. למניעת סרטן ריאה מומלץ על הפסקת עישון, למניעת סרטן השד מומלץ על שמירת משקל הגוף ופעילות גופנית, למניעת סרטן העור מומלץ להימנע מחשיפה לשמש. דרך פשוטה להפחתת הסיכון לסרטן שלפוחית השתן מומלץ על שתייה מרובה של נוזלים.

שמירה על הבריאות, הראיות הטובות ביותר הקיימות להפחתת צריכת המים מגיעות ממחקר בריאות אדוונסיסט, בו 20,000 גברים ונשים נחקרו. מחציתם היו צמחוניים כך שקיבלו מים נוספים מאכילה מרובה של פירות וירקות. אלה ששתו ביום 5 כוסות מים או יותר, היו כמחצית מהסיכון לתמותה ממחלות לב בהשוואה לאלה אשר שתו ביום שתי כוסות או פחות. בדומה למחקר הרווארד, שמירה על הבריאות נמצאה לאחר שליטה על גורמים נוספים, כגון הפחתה במשקל ופעילות גופנית. נתונים אלה מצביעים על כך שהמים עצמם הם אשר הפחיתו את הסיכון, אולי על ידי הורדת צמיגות הדם.

כמות מים לשתייה מומלצת, בהתבסס על הראיות הטובות ביותר עד כה, מהרשויות מאירופה וארה"ב, המכון הרפואי וארגון הבריאות העולמי לנשים בין 2.0 ל- 2.7 ליטר מים ליום (8-11 כוסות), לגברים בין 2.5 ל- 3.7 ליטר ליום (10-15 כוסות), כאשר זה כולל מים מכל המקורות לא רק משקה.

האדם מקבל כליטר מן המזון ואת המים הגוף מייצר, לכן ניתן לתרגם, לנשים מומלץ לשתות מים 4-7 כוסות ביום, גברים 6-11 כוסות ביום, בהנחה שהם מבצעים פעילות גופנית מתונה בטמפרטורת סביבה מתונה.

משקה אלכוהולי וקופאין, ניתן לקבל גם מים מכל יתר המשקאות הנצרכים, כולל משקאות המכילים קפאין, למעט משקאות אלכוהוליים חזקים כגון יינות ואלה המבוססים על ספירט. בירה יכולה להשאיר את האדם עם יותר מים לפני שתייתה, אך יין מייבש באופן פעיל. עם זאת, בחקר הסרטן ומחלות לב המוזכרות לעיל, היתרונות נמצאו רק עם צריכת מים מוגברת, ללא צריכת משקאות אחרים.

מטרות לעתיד, האם זו הפתעה ש- 8 כוסות מים ביום נשענות על ראיות חלשות? למרבה הצער הנתונים מצביעים שלחלק מהפעילויות הרפואיות יש בסיס רעוע. המטרה שהוצגה היא להפוך את הרפואה ל"רפואה מבוססת ראיות" ולא על עדות מוטה, התהליך החדש עלול לערער חלק מהטיפולים הנחשבים ליעילים ביותר.

ספר האוכל שאנו אוכלים

מרבית האנשים סבורים שקיים מזון או משקה בריא, אך אין הדבר נכון. המשקה או המזון צריכים להיות מותאים אישית לכול אדם בסוג ובכמות כדוגמת המים, זאת כדי להשיג בריאות משופרת, עליהם ניתן למצוא הסבר בספר "האוכל שאנו אוכלים".

שפע בריאות,

נאור נאור

דרג בבקשה את המאמר